WARM UPS
Osvědčené improvizační hry
- Zoom /v češtině třeba můžeme nahradit slabikou „Ha“
- WordBall /slovní asociace posílané napříč kruhem
- Rapid Fire Freeze /všichni dělají svévolný pantomimický pohyb, dva jsou vždy vně - jeden zvolá „freeze" neboli „štronzo" a jméno hráče, který zmrzne a volající přebere jeho sochu a rozehrává dál, ostatní pokračují bez zastavení
- Knight - Mount - Cavalier /neboli „rytíř - kůň - kavalír“
- 5 things / v češtině volíme jinou rytmizaci a např. „věcí pět - pět věcí“ nebo stejnou s textem „slov pět - slov pět - slov pět - slov pět“; jeden hráč dostane za úkol obor, z jakého slova volí - ostatní mu počítají
- 21 /úkolem skupiny je napočítat postupně do 21, pokud dva hráči odpočítají stejné číslo najednou, začíná se od jedničky
- Firing Line /jeden stojí proti prvnímu hráči z řady - hráči z řady dávají slovo, ke kterému jednotlivec hledá asociaci nebo slovo příbuzné
- Flock Dance /„tanec částic“ - celá skupina dělá stejné pohyby spolu s hráčem, který stojí vepředu před skupinou, se změnou hudby se mění předcvičující hráčů; je výhodné mít předem poskládaný sled hudby cca po 10s, ideálně s výraznou proměnou žánru / tempa
- Big Booty / „Velká kořist“
- Kitty Wants a corner / v češtině hrajeme jako „Koťátko chce domů“ - „Zeptej se vedle“
- Trifecta / „Sázka“ - první hráč vytvoří pojmenovanou živou sochu, kterou udá dalším hráčům téma, dva hráči se přidají svojí sochou v tématu, první hráč si zvolí jednoho, který se mu nejvíc líbí - ten odchází, třetí hráč zůstává ve své soše a nabízí nové téma nebo zůstává v tématu své sochy
- Environments / „Prostředí“ - zadává učitel, hráči okamžitě vytvářejí prostředí a hned jej rozehrávají - využívají spolupráce
- Yes Let's /„Ano, pojďme!" - jeden hráč zvolá „Pojďme... něco dělat!“ a všichni odpovědí „Ano, pojďme!“ a následně všichni pantomimicky rozehrávají zadanou činnost
- Circuits /„Kruhy“ - hráči nejdřív přes kruh zvolí pořadí v kruhu zvoláním „Ty“ a ukázáním rukou, dále opakují pořadí bez ukázání, totéž se opakuje - s novým pořadím hráčů, ale namísto „Ty“ se říkají slova podřadná k slovu zadanému prvním hráčem (např. příchutě zmrzliny), po odeslání slova podřadného vysílá první hráč znovu i slovo „Ty“ v prvním pořadí
- Hot Spot /„Nebezpečné místo“ - doprostřed kruhu vbíhá hráč se zpěvem známé písně, ostatní se k němu okamžitě přidávají
- Corridors /v češtině hrajeme jako „Řady“, lektor zadá téma, na základě kterého vystoupí první řada a všichni hráči najednou improvizují, při výměně řad pokračují další hráči se stejným tématem, ale novou činností (nebo předchozí činnosti rozvíjejí)
- Headlines /„Titulky“ - hráči improvizovaně vymýšlejí šokující titulky z novin, které vyvolávají
- Whoosh Woah /hráči posílají po kruhu impuls „Whoosh“, pokud chce někdo změnit směr, použije s novým gestem „Woah“, při zvolání „Volcano“ všichni společně naznačí sopku směre do kruhu, při zvolání „Ramp“ přeskakuje impuls ob jednoho hráče (v češtině se používají obvykle tato hesla: Heja - pokračuje ve směru, Hold down - obrací směr, Hají - jednoho přeskočí, Hold hají - otočí a přeskočí, Beng - na kohokoli ve kruhu, Pinguin party - hráči si vyměňují místa)
- Turning Circle /hráči chodí nebo pomalu běží v kruhu, kdykoliv může kdokoliv zvolat „Go!" - následně se všichni otočí a celý kruh běží do opačného směru
- 5 Element /„Pět částí“ - první hráč zadá ostatním místo, druhý zadá dva různé charaktery postav, třetí hráč přidá konflikt, čtvrtý pak libovolně rozvíjí situaci, pátý hráč musí přinést řešení
- Stakes Circle /každý hráč postupně reaguje na výrok předchozího hráče - všichni společně vytvářejí společnou situaci obsahující problém
- Johnson File /v češtině můžeme hrát jako „Jirkovy desky“ - dvojice - jeden hráč pantomimicky druhému předává desky a říká: „Tohle jsou Jirkovy desky“ - druhý improvizovaně reaguje
- Yes, AND /„Ano a - “ dvojice, jeden hráč začíná rozehrávat činnost a popisuje jednou větou, co dělá, druhý říká „Ano a -“ a navazuje další činností, kterou také dělají - postupně se rozvíjí herní situace až do konce