Témata kurzu & materiály
Sylabus - cíle kurzu
Cílem kurzu je vybavit studenty kompetencemi pro vlastní improvizované jednání a rolovou hru a zároveň poskytnout studentům zážitkové i metodologické zázemí pro nastolení, vedení a využití těchto metod výuky při práci s dětmi.
Obsah kurzu
- Vymezení pojmů dramatická hra & hra
- Rozvoj vlastních kompetencí pro hru
- Improvizace a dramatická hra jako prostředek osobnostně sociálního a uměleckého učení dětí a jako cesta k jevištnímu tvarování
- Dramatická hra a improvizace jako prostředek tvorby a zkoumání příběhů a jejich témat
- Druhy improvizací, improvizační cvičení a techniky, jejich nastolení, reflexe
Základní doporučená literatura
- DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
- KOŤÁTKOVÁ, S.: Dramatická hra. In Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Karolinum, Praha 1998.
- MACHKOVÁ, Eva. Viola Spolinová - Hry a cvičení pro divadlo. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 1, s. I-VIII.
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005.
- VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008.
- WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a NIPOS, 2014.
Hra & dramatická hra
Vymezení pojmů
„Dle Heluse je hra ‚za prvé spontánním variováním osvojených či u jiných lidí pozorovaných dovedností, vědomostí a zkušeností, přinášejícím radost a vyjadřujícím podvědomou touhu po tvořivém vyrovnáním se s okolím‘ ; za druhý charakteristický znak hry můžeme považovat "snahu uspokojit subjektivní potřebu volného rozmachu sil, ať tělesných či duševních" /viz E. Chalupný, 1941/ - jinými slovy: je výrazem potřeby relaxace, uvolnění, rozvoje; za třetí je hra prostředkem kompenzace, tzn. překonání určitého strádání, újmy, pocitu méněcennosti apod. tím způsobem, že v hrové činnosti osoba fiktivně, pomyslně, fantazijně, resp. symbolicky ‚jakoby dosahovala‘ cíle své touhy; konečně za čtvrté je charakteristickým znakem hry i specifický způsob odhalování skrytých souvislostí a vztahů, objevování smyslu a významu - tedy svého druhu poznávaní. Všechny tyto znaky zpravidla těsně souvisí a činí ze hry významný prostředek podílu osobnosti na její vlastní socializaci."
Helus Zd.: Psychologické problémy socializace osobnosti, SPN, Praha 1973 in Vobrubová J.: Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte, Praha 1974.
„Co rozumíme pod pojmem dramatická hra a dramatická výchova upřesňuje výkladem Eva Machková: ‚Drama má řadu shodných rysů s hrou s úlohou. U obou je podstatou lidské jednání, každá hra má týž rys aktivity, přetváření skutečnosti, dění a vznikání v tomto okamžiku, jako drama. Dětská hra je však na rozdíl od dramatu nekonečná, nemá stavbu a konflikt může buď chybět nebo zůstat nevyjádřen. To znamená, že hra a drama mají shodné rysy a můžeme proto přijmout termín dramatická hra pro označení hrových aktivit, obsahujících výrazné prvky sociální /především role/‘.“ Hlavní aktivity v dramatické hře jsou improvizace, etudy, cvičení, hry. "Dramatická hra je poměrně úzký termín, označuje ‚jen aktivitu dítěte samu, ne celou strukturu, nezahrnuje pomocné prostředky, jichž vychovatel v souvislosti s dramatickou hrou užívá‘ /např. tvořivé psaní příběhů, vyprávění, improvizace kostýmu a scény, osvojování nutné míry technik aj./.“
Machková E.: Dramatická hra Jako prostředek výchovy dítěte, ÚDLUT, Praha 1970 in Vobrubová J.: Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte, Praha 1974.
Improvizace & dramatická hra

Improvizační a dramatické hry rozvíjející divadelní dovednosti /příprava na jevištní tvarování
Literatura k dispozici
Se svolením autorky knihy:
Machková: Jak se učí dramatická výchova https://uloz.to/file/qsmR4nM6N/eva-machkova-jak-se-uci-dram-vychova-needit-pdf